Què li passa al cos quan deixes de fer exercici?

FONT: La Vanguardia. Ànnia Monreal | 31 d'agost de 2017

  • Ja has acabat les vacances? Han estat actives, o has optat per descansar totalment? Això és el que li passa al cos quan deixes de fer exercici! Pren nota!

Per un viatge, per una malaltia, per una lesió, per un canvi de vida o simplement per mandra pot arribar un dia en què deixes de sortir a córrer, d'anar a les sessions de cycling al gimnàs, a les partides setmanals de pàdel o de pujar muntanyes durant el cap de setmana.

S'ha acabat l'exercici físic. I, encara que el cos protesti, decideixes dedicar el teu temps a altres coses sense tenir en compte com aquesta manca de moviment passarà factura a la nostra salut: pèrdua de massa muscular i pèrdua de força, alhora que la capacitat per a emmagatzemar greix augmenta. I tot això sense tenir en compte distincions per edat ni gènere.

Abandonar la pràctica periòdica d'exercici físic no només vol dir remar a favor de risc de malalties cardiovasculars, patologies cròniques i els trastorns metabòlics, entre d'altres perjudicis derivats de la manca de moviment, sinó que comporta canvis corporals molt ben estudiats.

"A partir de la vuitena setmana d'abandonament de l'entrenament la pèrdua de la força muscular se situa entre el 7-12%", adverteix el doctor Mario Lloret, especialista en Medicina de l'esport i catedràtic d'Anatomia aplicada l'activitat física de INEFC.

"L'absència d'activitat física provoca més de cinc milions de morts al món "
MARIO LLORET. Metge especialista en Medicina de l'esport

I a més, "el glucogen muscular (el combustible per al correcte funcionament de l'organisme) es redueix en un 40%. Tot això seguirà disminuint mentre la inactivitat física es prolongui ", afegeix.

El cos es torna més fofo i, si es continua menjant igual, "l'increment del percentatge gras va a l'alça indefectiblement, i això podria començar a comportar canvis en el metabolisme del colesterol, en la morfologia arterial, en l'increment de pes, etc . No oblidem que, actualment, la inactivitat física comporta la mort de més de cinc milions de persones al món ".

La ciència de l'activitat física i l'esport té molt ben estudiades les repercussions de l'abandonament d'exercici. I la conclusió bàsica és que interrompre la pràctica regular d'exercici afavoreix l'envelliment lògic de l'organisme, en tots els sentits.

EFECTES CARDIOVASCULARS

En un cos actiu, sobretot si està acostumat a exercicis de resistència, la capacitat del cor per bombar sang augmenta i l'òrgan està actiu i fort. Això vol dir que l'oxigen i els aliments que les artèries transporten arriben millor i de forma més eficaç a totes les parts del cos, que llavors funcionen millor.

A més d'una bona oxigenació general, la pràctica d'esport augmenta la capil·laritat. És a dir, creix la capacitat dels vasos sanguinis per irrigar més zones i òrgans. Un cos ben oxigenat i ben alimentat no només se sent millor, sinó que també aprofita millor els seus recursos i el seu rendiment.

En abandonar un entrenament i reduir el treball dels músculs, el cos consumeix menys oxigen i també genera menys diòxid de carboni. La circulació també es desaccelera, perquè la musculatura no demana aportacions extraordinàries d'oxigen per mantenir-se activa.

El volum del plasma de la sang DISMINUEIX i, així com el volum sanguini, i es redueix la viscositat de la sang, que llavors tendeix a espessir respecte al moment en que estàvem en forma.

 

CANVIS MUSCULARS

Segurament són els canvis que més es noten, i més ràpid, i es caracteritzen per la pèrdua de força i per la disminució de la mida i la distribució de les fibres dels músculs, com assenyalen nombrosos estudis científics. D'alguna manera la musculatura s'escurça i perdem elasticitat, a més de volum.

L'exercici regular manté a ratlla la distròfia muscular pròpia del pas del temps. A l'tornar-nos passius s'accelera el pes de l'edat, que també comporta una reducció en la potència de la musculatura, en l'agilitat, la coordinació i la mobilitat del cos. Ens tornem més lents i maldestres.

EL METABOLISME S'ALENTEIX

Un dels grans beneficis de l'esport és la capacitat per alterar el metabolisme, accelerant. S'anomena metabolisme el conjunt de processos químics pels quals el cos converteix els aliments en energia, i així funcionem.

Una dieta sana i equilibrada i la pràctica d'exercici permeten actuar sobre el metabolisme, que d'altra manera gasta poc i, per tant, tendeix a acumular energia en forma de greix. L'esport, en incrementar la massa muscular, obliga el metabolisme a consumir més energia, que llavors no s'emmagatzema.

D'altra banda l'exercici, en general, facilita que els nivells de glucosa (sucre) en sang disminueixin, de manera que es redueix el risc de diabetis.

 

MENT CLARA

Finalment, l'esport també té efectes sobre la nostra psique. S'ha comprovat que en realitzar exercici s'alliberen endorfines, uns neurotransmissors que generen sensació de benestar.

Sentir-se millor psicològicament espanta el risc de depressió, a més de reforçar l'autoestima i tenir una vida més plena. Es pot demanar més? A més, un cervell ben oxigenat gràcies a l'exercici funciona millor.

Si bé és cert que l'impacte d'aquestes conseqüències varia en funció de l'edat, del sexe i del tipus i la freqüència amb que l'exercici es duia a terme, abandonar el moviment no és una bona idea. "Mai hem de deixar de practicar algun tipus d'exercici", afirma el doctor Lloret.

Per això, l'especialista recomana aprofitar el tràfec diari per mantenir-se en forma: caminar, baixar i pujar escales, anar a comprar o dedicar unes hores a la jardineria o al bricolatge durant entre 60-90 minuts al dia.

I sempre que sigui possible, tractar de tornar a una rutina esportiva, per lleu que sigui. "Fer exercici moderat durant unes dues hores i mitja a la setmana o exercici intens durant uns 50 minuts a la setmana". O la millor opció: combinar les dues rutines.



Termes i condicions

Your couch. It is mine.

Im a cool paragraph that lives inside of an even cooler modal. Wins

×