Pros i contres de les begudes vegetals en l'àmbit esportiu

FONT: CMD Sport. Olimpio Valls | 06 de juny de 2016

  • Quins avantatges i inconvenients presenta el seu consum en l'àmbit esportiu? Quina és la més recomanable? Quan prendre-les? 

De soja, civada, arròs, ametlla ... les begudes vegetals comencen a substituir, en molts moments, a la llet de procedència animal. En l'àmbit esportiu, quins avantatges i inconvenients presenta el seu consum? Quina és la més recomanable?

Tot i que les diferents varietats que existeixen es coneixen habitualment com a "llet vegetal", realment no caldria anomenar-les així. "És un producte que, a part del color, no té res a veure amb la llet de vaca. Per tant, el terme correcte és el de beguda vegetal", explica David Gasol, nutricionista i consultor macrobiòtic.

Actualment, les begudes vegetals més comuns en el mercat i, per tant, les més consumides, són les que estan elaborades amb fruita seca (ametlles, avellanes, etc.), cereals (civada, arròs) o llegums (soja). Com comenta David, "davant els greixos i les proteïnes de la llet de vaca, l'aportació principal de les begudes vegetals és el seu alt contingut en sucres de bona qualitat i el seu sabor dolç. Puntualment, també contenen certs minerals i aminoàcids tot i que no són la seva principal característica ".

Com ajuden

De cara a l'esportista, aquests productes poden convertir-se en bons aliats quan es practica una activitat física de resistència i llarga durada. "Partint que cal fer un consum responsable", afegeix Gasol, "és una beguda que aporta hidrats de carboni d'assimilació ràpida que permeten reposar les nivells de glucogen quan aquests comencen a baixar a conseqüència de l'activitat física realitzada". Per al nutricionista, una altra de les seves grans avantatges i valors afegits és la seva lleugeresa: "El greix que conté la llet animal és més pesada i indigesta davant de la beguda vegetal que és molt més lleugera".

Varietats i aportacions

Les begudes vegetals són també una excel·lent opció quan no es pot prendre llet de vaca, bé sigui perquè es té intolerància a la lactosa, al·lèrgia a les proteïnes de la llet animal, o simplement perquè no agrada. Independentment de quin sigui el motiu, els diferents tipus que hi poden ser més o menys recomanables en determinats casos.

  • Beguda de soja: Tot i que en l'àmbit del fitness s'ha venut i promocionat com una beguda amb una gran aportació proteic, com explica David Gasol "és una de les menys recomanades. Està feta a partir de llegums (soja) que quan està crua és absolutament indigesta i pot donar lloc a problemes digestius. En alguns casos, també pot provocar interaccions a nivell hormonal a partir de certes edats, sobretot en dones ". En el cas que es vulgui aprofitar la proteïna d'aquest llegum, l'especialista recomana "menjar tofu o Tempe que és on realment està la part proteica de la soja".
  • Beguda d'ametlla: De les begudes fetes a partir de fruits secs, és una de les més nutritives. "És la que té una major aportació de nutrients pel que fa a greixos, proteïnes i sucre. És ideal quan un esportista necessita una aportació extra de nutrients en un moment determinat", afegeix Gasol.
  • Beguda d'arròs: De les elaborades amb cereals, és la més lleugera de totes. "Té sucres de molt bona qualitat i està indicada per a persones que vulguin mantenir la línia i no vulguin una aportació extra o massa alt en sucres", explica el nutricionista. Si la persona té problemes de trànsit intestinal, es recomana optar per la de civada que és més laxant.
  • Beguda de civada: Dins de la categoria de begudes fetes amb cereal, és la més nutritiva. "Té un contingut molt més alt en proteïnes i sucres", explica David.

Quan prendre'n?

Aquest tipus de begudes és recomanable prendre-les durant l'exercici o després d'ell. "Fer-ho abans, l'únic que ens provocaria és una pujada molt ràpida i fugaç de sucre. Per tant, es pot anar ingerint mentre es practica l'activitat física, a mesura que es vagi necessitant sucre. També es pot prendre a posteriori per recuperar líquids i sucres que s'han perdut", recomana Gasol.

Encara que és molt còmode i pràctic obrir la nevera i posar-se un got de beguda de soja, arròs o civada, és important i recomanable que aquest tipus de begudes vegetals es vagin combinant alhora amb un altre tipus d'aliments. "No caldria quedar-se només amb la beguda en si sinó fer una recepta més completa en la qual puguem combinar fruita fresca, fruita seca, etc., que a més d'aportar sucres d'alta qualitat, aportin, per exemple, fibra o greixos saludables" , comenta l'expert. "Una manera ràpida és en forma de batuts. Un molt ràpid d'elaborar és el que té com a base la beguda de civada i se li afegeix un plàtan, unes quantes maduixes i una mica de sal marina sense refinar per aportar els minerals que l'esportista necessita".

Consum moderat

Com passa amb qualsevol aliment, no cal abusar de les begudes vegetals. "No hem d'oblidar que són aigua amb sucre i, per tant, cal fer un consum moderat. Que siguin saludables no vol dir que no haguem de buscar l'equilibri. Depenent de l'època de l'any, l'esport realitzat i el que hagi suat la persona, en línies generals no caldria consumir més de mig litre diari i sobretot no abusar si es té problemes de sucre o si la persona està perdent pes", conclou l'expert.

Més informació: davidgasol.com



Termes i condicions

Your couch. It is mine.

Im a cool paragraph that lives inside of an even cooler modal. Wins

×