Els millors esports per a nens de 3 a 12 anys

FONT: Jordi Urtasun. CMD Sport | 12 d'abril de 2016

  • L'activitat física és un dels pilars bàsics en l'educació i creixement infantil. La natació, els esports en grup, el judo, el ciclisme i l'atletisme són alguns dels esports més favorables.

Fisioterapeutes i pediatres coincideixen a afirmar que la pràctica esportiva aporta grans beneficis en la formació de les persones. Alguns esports són millors que altres per als nens amb edats compreses entre els 3 i 12 anys.

Tot i així, no hi ha cap llistat amb esports obligats o esports prohibits. Yanira Castillo, pediatre a l'Hospital de Nens de Barcelona i especialitzada en la medicina de l'esport, afirma que "les recomanacions d'activitat física en pediatria es basen en realitzar exercici 3 vegades per setmana, amb una intensitat mínima de 60 minuts al dia".

L'elecció de l'activitat s'ha d'adaptar a l'edat, condició física, preferències personals i situació socioeconòmica. Segons afegeix la pediatra Castell, "la participació en esports organitzats s'ha de basar en el desig del nen (no dels pares) sent aconsellable sempre després dels sis anys".

ESPORTS MÉS PRACTICATS PELS ESPORTISTES INFANTILS ESPANYOLS

No hi ha un rànquing establert, però es poden ordenar pel nombre de practicants segons una estadística realitzada pel Ministeri de Salut:

  • Natació
  • Futbol
  • Ciclisme
  • Bàsquet
  • Aeròbic, gimnàstica rítmica, expressió corporal, dansa, etc.
  • Tennis
  • Atletisme

Per la seva banda, el pediatre Carlos Loeda classifica diferents esports per grups d'edat. Aquest expert considera que "de 3 a 5 anys no té sentit ni avantatge practicar esports formals. L'important és que els nens practiquin activitats que els predisposen després a l'esport: jocs que impliquin córrer, fer tombarelles, llançar objectes (pilotes) i agafar-los al vol i nedar ".

Loeda confirma que entre els 6 i 9 anys les aptituds dels nens milloren gradualment i són susceptibles de "entrenar les seves habilitats". Apunta, així mateix, que en aquesta franja d'edat, a diferència de la primera, ja "poden practicar organitzadament esports individuals i en equips: córrer, gimnàstica sistemàtica, natació, arts marcials, en particular judo, fonaments de tennis, futbol o handbol" .

El pediatre Loeda remarca que és positiu entrenar aquestes activitats, encara que amb gran vigilància i sense pretendre l'esgotament. Cal destacar que el cos d'un nen no està preparat per suportar la mateixa exigència física que el d'un adult. Convé mantenir l'activitat esportiva respectant uns límits que no arribin a la fatiga, tant mental com física.

En relació al judo, Loeda destaca que "és un esport d'iniciació extraordinàriament adequat".

Un altre dels esports destacats és la natació. "Té valors físics i de coordinació, però requereix una motivació i una tenacitat particular, per la qual no tots els nens estan predisposats", assegura el doctor.

Seguint amb els esports individuals, "l'atletisme representa un grup d'activitats molt completes, que a part del benefici físic, col·labora amb el desenvolupament de l'autonomia personal i l'autoestima", confirma el pediatre.

En relació als esports d'equip en general, Loeda assegura que "tenen grans valors perquè ajuden a la sociabilitat, i estimulen la coordinació i el sentit d'organització de grup".

El citat pediatre afegeix que tots els esports en equip "tenen valors atlètics similars" però, en canvi, mostra cert escepticisme en relació al futbol en assenyalar que aquest "té l'inconvenient que, moltes vegades, l'àmbit al seu voltant és excessivament competitiu promogut fins i tot entre els familiars i adults. Això distorsiona la naturalesa esportiva i menyscaba els menys hàbils o aptes físicament".

Dins de les edats estudiades, l'última franja que proposa el Doctor Loeda comprèn dels 9 als 12 anys: "Tenen visió i coordinació madura i poden entendre l'organització i les estratègies en els jocs d'equip. Poden practicar esports que requereixin aptituds tècniques com el bàsquet, hoquei, voleibol o futbol a nivell de competició ".

MÉS ENLLÀ DELS ESPORTS CONCRETS
Sobre els esports més adequats per a nens de 3 a 12 anys, el fisioterapeuta Francisco Javier Méndez considera que és important dur a terme activitats físiques en general, més enllà d'esports concrets: "Recomanem, des del punt de vista del fisioterapeuta, aquelles que afavoreixin el desenvolupament motor normal del nen ".

L'objectiu de l'esport infantil "és la maduració del sistema musculoesquelètic per minimitzar o prevenir alteracions estructurals com el peu pla valg, el genu valc o les alteracions en la pelvis oa la columna vertebral".

Segons Francisco Javier Méndez, els esports en el medi aquàtic, com la natació, tenen la finalitat d'evitar possibles hàbits posturals incorrectes que debilitin zones de l'esquena.

El fisioterapeuta Méndez destaca que "les activitats individuals promouen el treball de l'aspecte més psicològic". Un exemple d'això pot ser el tennis o l'atletisme.

Pel que fa a l'edat per iniciar-se, no hi ha cap manual amb pautes compartides per tots els experts. "Proposem que l'inici pot ser aconsellable quan es pugui, però sempre sense cap tipus de pressió i afavorint la seva entesa fora de la competitivitat", destaca aquest expert.

Per la seva banda, el fisioterapeuta David Cantó Salcedo no recomana "esports que utilitzin només una meitat del coss, com el tennis". Cantó afegeix que "malgrat les seves evidents beneficis, tenen l'inconvenient físic de desenvolupar més un hemicos que un altre. És difícil mantenir un equilibri, pel que pot donar lloc a problemes futurs".

ESPORTS MÉS RECOMANABLES
En base a l'exposat, Cantó elabora un rànquing dels cinc esports més recomanables:

  • La natació. És un dels més complets. Té l'avantatge de poder començar a una edat molt primerenca (3 anys o abans). Es treballen aspectes importants com la coordinació, resistència, disciplina o la relació amb altres companys. A més, pot corregir o prevenir possibles problemes posturals com escoliosi o hipercifosi.
  • Esports grupals. A partir de 6-7 anys es pot començar amb esports complets com bàsquet o voleibol. S'exerciten membres inferiors i superiors, pel que es requereix i es desenvolupa una bona coordinació i equilibri i s'afavoreix l'esperit d'equip i el treball en grup.
  • Arts marcials. Esport que es pot realitzar també a edats primerenques (a partir de 4-5 anys), molt beneficiós per a la coordinació, la disciplina, l'autoestima i la relació amb altres nens.
  • Ciclisme. Es recomana la pràctica a partir dels 6 anys. Incrementa l'agilitat, coordinació, resistència i reforça l'autoestima.
  • Atletisme. És un esport complet que pot incloure curses, salts o llançaments. Segons es practiqui un o altre l'edat d'iniciació pot variar. Té similituds amb el ciclisme, ja que també afavoreix la coordinació i la resistència.

Aquestes activitats estimulen unes habilitats físiques, socials i psicològiques molt beneficioses per al desenvolupament psicomotor de l'infant: milloren la coordinació i la resistència, prevenen l'obesitat, augmenten l'autoestima i ajuden a treballar en grup. Una de les claus de l'èxit de l'esport infantil és la diversió i benestar que aporta.



Termes i condicions

Your couch. It is mine.

Im a cool paragraph that lives inside of an even cooler modal. Wins

×