Beneficis ocults de seguir una dieta saludable en l'embaràs

FONT: Julio Basulto. Eroski Consumer | 26 de març de 2015

  • Dos estudis recents assenyalen que modificar certs hàbits de vida durant l'embaràs millora la salut de la dona i del nadó

L'alimentació que segueix una dona durant l'embaràs i el seu patró d'activitat física no només tenen beneficis per a ella mateixa, sinó que poden influir en la salut del seu nadó després de néixer. Així ho apunten dos importants investigacions acabades de publicar en un número especial de la revista BMC Medicine, centrat en causes, conseqüències i solucions de l'obesitat. Els resultats d'ambdós estudis se sumen al cos d'evidències científiques que apunten que l'alimentació i l'exercici són fonamentals per a millorar la salut, també durant l'embaràs. 

Els dos estudis, els més grans del món fins a la data relacionats amb hàbits de vida en embarassades amb excés de pes, han estat coordinats per la professora Jodie M. Dodd, de la Universitat d'Adelaida (Austràlia). Encara que es van dur a terme amb dones que tenien excés de pes abans de l'embaràs, els seus resultats són rellevants per a totes les gestants, segons els autors. Els investigadors van dividir a més de 2.000 dones en dos grups: unes es van adherir a un exhaustiu programa de modificació dels hàbits de vida, mentre que la resta va rebre els consells "estàndard" que s'ofereixen per omissió a totes les gestants.

La importància d'alimentar-se bé durant l'embaràs

A la primera investigació es va observar que millorar els hàbits de vida es tradueix en una millora del patró d'alimentació de les dones i, també, en un increment de les hores dedicades a l'activitat física. Aquestes dones van consumir més racions de fruites i verdures (l'objectiu és "5 al dia") i van reduir el percentatge de l'energia en la seva dieta derivada dels greixos saturats. D'entre els múltiples beneficis de seguir una dieta saludable en l'embaràs, destaca la prevenció de la diabetis gestacional. Aquest tema es va analitzar de manera detallada en l'article 'Diabetis gestacional: cal suprimir els carbohidrats', publicat a EROSKI CONSUMER. Al seu torn, les dones assignades al programa d'hàbits saludables dedicar entre 15 i 20 minuts a caminades ràpides en la majoria dels dies de la setmana, una cosa molt rellevant per al benestar de la mare, per a la prevenció de malalties com la preeclàmpsia i per millorar la salut del fetus.

El segon estudi va avaluar als fills de les dones seguides per l'anterior investigació (2.142 nens), quatre mesos després de néixer. Va revelar, segons els investigadors, "millores significatives en la salut dels nadons". Aquests nens van tenir menys dificultats respiratòries i la seva estada hospitalària després del part va ser més curta. També van ser molt menys propensos a néixer amb més de 4,5 kg. Això és molt important, ja que els nadons que neixen amb molt pes presenten més risc de patir obesitat anys més tard, tal com va mostrar una revisió sistemàtica de la literatura científica publicada el 2012 per Schellong i col·laboradors a PLoS One.

Com millorar l'estil de vida durant l'embaràs

Resulta interessant destacar que l'augment de pes durant l'embaràs no va ser molt rellevant per predir els riscos per a la salut de nadons i dones, cosa que sí es va observar amb els canvis en els hàbits de vida de les dones. En una nota de premsa de la Universitat d'Adelaida, que comenta els dos estudis, s'insisteix que tot i que els beneficis de seguir un estil de vida saludable no siguin obvis a primera vista, exerceixen beneficis "ocults". En paraules de la doctora Rosalie M. Grivell, coautora de les dues investigacions, "la nostra esperança és que les dones embarassades puguin millorar la seva salut i la dels seus nadons seguint alguns consells senzills, pràctics i assolibles estil de vida".

Els investigadors proposen mesures com les següents:

- Intentar consumir cada dia un mínim (i no un màxim) de cinc racions de fruites i hortalisses.
- Evitar el consum de begudes ensucrades, limitar els sucs de fruita i disminuir la brioixeria, per reduir la ingesta d'aliments rics en sucres simples i greixos saturats.
- Prioritzar la ingesta d'aliments d'origen vegetal poc processats per cobrir les recomanacions d'ingesta de fibra dietètica.
- Cerca receptes saludables que siguin fàcils de preparar.
- Incrementar de forma gradual el temps dedicat a l'activitat física, amb l'objectiu de realitzar diàriament un mínim de 30 minuts continuats d'exercici moderat.



Termes i condicions

Your couch. It is mine.

Im a cool paragraph that lives inside of an even cooler modal. Wins

×